čtvrtek 27. srpna 2020

Výkon klimatizace v autě

Každá budova je v něčem jedinečná a není vždy lehké vzít v úvahu všechno. Výběrem silnějšího modelu se pojistíte proti nepředvídatelným vlivům a zajistíte si příjemné klima. Britská termální jednotka (BTU) Určitě jste si všimli, že mnoho výrobců uvádí výkon klimatizace v jiných jednotkách, než jsou.


Pravidelný servis a údržba klimatizace v autě je důležitou součástí jejího správného chodu a dlouhé životnosti. Chladící médium se každým kilometrem postupně vytrácí a tím se snižuje výkon klimatizace.

Nahromaděné nečistoty v auto klimatizaci zatěžují celý systém a tím se zvyšuje pravděpodobnost poruchy. V případě, že máme na delší cestě teplotu v autě proti venkovní nižší o více než st. Celsia, nezapomeneme se před cílem aklimatizovat – tzn.


U menších (a starších) aut – se slabšími motory – ubírá klimatizace citelně výkon motoru a zvyšuje spotřebu – zpravidla. Spotřeba se liší nejen podle jízdních režimů, ale i mezi různými typy klimatizace. Jednoduché manuální neumí regulovat svůj výkon a kompresor běží vždy naplno.


Nedostatečná účinnost klimatizace. Vaše klimatizace v autě nechladí, nebo jste si všimli, že se její výkon snižuje?

Zapnete ji, ale vzduch se ochladí jen málo, nebo vůbec? Možná stačí jen doplnit nové chladicí médium. Jeho menší únik je běžný.


Inteligentnější klimatizační jednotky umějí regulovat výkon kompresoru a tak ušetřit palivo. Hospodárnost provozu klimatizace navíc můžeme ovlivnit sami. V první fázi po zapnutí klimatizace se doporučuje spustit vnitřní cirkulaci vzduchu.


Kompresor pak nemusí navíc ochlazovat vzduch, který nasává zvenčí, ale na práci mu zbývá jen vnitřní, postupně chladnoucí vzduch. Během jízdy s klimatizací ovšem musí zůstat zavřená okna. Pokud máte v autě stínidla oken.


Znáte to, jako v autě – sešlápnete plyn na podlahu, autu roste spotřeba a motor se víc opotřebovává. To stejné platí u klimatizace. Dostatečný výkon je pravý opak – klimatizace jede např. Podle okolní teploty po klikovém hřídeli putuje ke kompresoru klimatizace výkon kolem kW, a to v při nízkých otáčkách zejména zážehového motoru jistě poznáte.


Výkon je tak vysoký kvůli rychlému nástupu chladicího účinku a také proto, že je z automobilu potřeba odvádět značné množství tepla naakumulovaného po dobu stánní nebo jízdy na přímém slunci. Pak to zacne delat ruznou paseku a vykon se snizi, zacne obcas vypinat a kdyz zmizi vsechno chladivo, nepujde ani zapnout. Taky muze zalezet na teplotnich podminkach - pri vetsi venkovni teplote je vic chladiva v kondenzatoru v plynnem stavu (vetsi tlak) a pak muzou jit treba do expanzniho ventilu bublinky a to snizuje vykon.


Zápach z klimatizace v autě je ukazatelem zanedbávání jejího čištění.

Nevyčištěná klimatizace je ideálním místem pro růst bakterií a plísní. Odborníci proto doporučují aspoň dvakrát ročně klimatizaci vyčistit a vydezinfikovat. V nedávných horkých dnech si každý řidič, jehož vůz má klimatizaci, mohl v praxi ověřit, jak mu zařízení funguje.


V autě v takovém případě nejprve cirkuluje nahromaděný horký vzduch, což může vést k dehydrataci, přehřátí organismu a snížení pozornost řidiče. Než vyrazíte na cestu, otevřete na chvíli dveře a stáhněte okna, aby se přirozeně snížila teplota uvnitř vozu před tím, než zapnete klimatizaci, radí Ángel Suárez inženýr v technickém centru Seatu. Během zimního období motoristy klimatizace většinou nezajímá. Spíš chceme mít v autě teplo, a to pokud možno ihned.


Ovšem právě s přicházejícími teplejšími dny, kdy na sluníčku už začneme po klimatizaci, kterou jsme mohli mít celé měsíce vypnutou, sahat, můžeme být nepříjemně překvapeni. V autě je pak také příjemnější klima a člověk se tolik nepotí. Jak ji správně nastavit? Klimatizace v autě : Je lepší manuální nebo automatická? V posledních letech se stala klimatizace prakticky standardním prvkem výbavy nových automobilů.


Možná jste se již někdy zamýšleli, jak taková klimatizace v automobilu vlastně funguje, asi není překvapením, že princip funkce je stejný jako kdekoliv jinde. V automobilech se používá klasické kompresorové chlazení, samozřejmě je ale upravené pro správnou funkci ve vozech. Doplnění chladiva a činnosti s tím spojené vás v servisu přijdou nejčastěji na 5až 1. Seriózní firma vám nebude účtovat celé množství chladiva obsažené v systému, ale pouze chybějící část, jelikož je recyklovatelné, a po skončení práce provede také diagnostiku nízkotlaké i vysokotlaké části a měření výstupních teplot klimatizace.

Žádné komentáře:

Okomentovat

Poznámka: Komentáře mohou přidávat pouze členové tohoto blogu.

Oblíbené příspěvky